Krzysztof Pełech

 

Krzysztof Pełech jest jednym z najaktywniejszych muzyków młodego pokolenia.

Wykonuje średnio około sześćdziesięciu koncertów rocznie (recitale, koncerty kameralne a take w charakterze solisty z towarzyszeniem orkiestr). Koncertował niemal we wszystkich krajach europejskich, w Wielkiej Brytanii, Szkocji, USA, Meksyku, Brazylii, Argentynie, Chile, Południowej Afryce, a take w Egipcie, Turcji, Tunezji, Indonezji, Malezji, Tajlandii, Singapurze i Emiratach Arabskich.

Uczestniczył wielokrotnie w prestiżowych festiwalach muzycznych o międzynarodowym zasięgu. Krzysztof Pełech jest zapraszany do współpracy z wybitnymi kompozytorami i gitarzystami. Regularnie koncertuje z Jorge Morelem, który zadedykował mu jedna ze swoich kompozycji. Wspólnie z Jorge Cardoso wykonywał „Suite Indiana” na dwie gitary i orkiestrę kameralna. Występuje take z Tommym Emmanuelem i z zespołem Joscho Stephana. Krzysztof Pełech dokonał wielu rejestracji dla Radia (m.in.Polskie Radio, BBC) i Telewizji (TVP 2, TVP Polonia, TVP Kultura).
Dotychczas nagrał 16 płyt w Polsce, Anglii, Czechach, Niemczech i Stanach Zjednoczonych. Debiutancki album Dua Guitarinet, nagrany dla firmy Dux, pozyskał znakomite recenzje w światowej prasie muzycznej oraz został nominowany do nagrody Fryderyk 2000.

W ankiecie „Gitarowy Top” ogłoszonej przez fachowy magazyn muzyczny „Gitara i Bas”  Pełech został trzykrotnie wybrany najlepszym polskim gitarzysta klasycznym.

Jest jednym z pomysłodawców i dyrektorem artystycznym odbywającego się od 1998 roku Międzynarodowego Festiwalu Gitarowego Gitara+ we Wrocławiu, a take inicjatorem i szefem artystycznym „Letniego Festiwalu Gitary” w Krzyżowej. Krzysztof Pełech jest twórca i współzałożycielem Wrocławskiego Towarzystwa Gitarowego.
Artysta ma w swoim repertuarze 21 koncertów z towarzyszeniem orkiestry symfonicznej i kameralnej a repertuar solowy obejmuje kompozycje różnych epok (m.in. J.S.Bach, D.Scarlatti, M.Giuliani, F.Tarrega, F.Sor, M.M.Ponce, I.Albeniz, R.Dyens, A.Tansman) a take utwory pochodzące z Ameryki Południowej (A.Piazzolla, J.Morel, J.Cardoso, C.Guastavino, S.Assad, J.Zenamon).

Współpracował z czołowymi orkiestrami (m.in. „Amadeus”, „Leopoldinum”, „Capella Cracoviensis”, „Capella Bydgostiensis”, „Wratislavia”, WOSPR, Orkiestra Filharmonii Narodowej, Polska Orkiestra Kameralna, Istanbul Delvet Senfoni Orkiestra, Orquestra Sinfonica do Parana – Curitiba, Wirtuozi Lwowa, Morawska Filharmonia) wykonując
wielokrotnie m.in.: Koncerty Antonio Vivaldiego, Concierto de Aranjuez Joaquina Rodrigo, Koncert na gitarę i orkiestrę kameralna Heitora Villi – Lobosa, Conierto Antico Richarda Harvey’a i Fantasie de la Danza – Jorge Morela.

Krzysztof Pełech koncertował take dwukrotnie w Filharmonii Berlińskiej z „Berlińska Orkiestra Festiwalowa”.
Krzysztof Pełech urodził się w 1970 roku we Wrocławiu. Naukę muzyki rozpoczął w dwunastym roku życia. W 1995 roku ukończył z wyróżnieniem Akademie Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, gdzie studiował pod kierunkiem profesora Piotra Zaleskiego. W roku akademickim 1992/1993 studiował u profesora Gordona Crosskey’a
w Royal Northern College of Music w Manchesterze. Doskonalił swoje umiejętności pod okiem takich znakomitości światowej gitary jak: m.in. Edmund Jurkowski, Roberto Aussel, Costas Cotsiolis, Joseph Urshalmi.

 

W latach 1995 – 2000 był wykładowca Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Od października 2005 Krzysztof Pełech prowadzi klasę gitary w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, gdzie uzyskał tytuł doktora sztuki. Uczestniczył w dwudziestu jeden konkursach krajowych i międzynarodowych, spośród których był laureatem szesnastu.

 

Oto niektóre z jego osiągnieć konkursowych:

– 1986 – I Nagroda w Ogólnopolskim Konkursie Muzyki Hiszpańskiej i Latynoamerykańskiej w Krakowie
– 1989 – Medal w Konkursie „Marii Canals” w Barcelonie (Hiszpania)
– 1990 – I Nagroda w Konkursie „Rene Bartoli” w Salon de Provence (Francja)
– 1991 – II Nagroda w Panafrykańskim Konkursie „Grand Prix International” w Lome (Togo)
– 1991 – I Nagroda w Konkursie w Villa de Laredo (Hiszpania)
– 1992 – I Nagroda w Konkursie im. Aleksandra Tansmana w Carpentras (Francja)
– 1994 – II Nagroda na „Great Classical Guitar Festival and Competition” w Oberlin (USA)

 

Krzysztof Pełech współtworzy zespoły:
Mazurtango – (Piotr Rangno – akodreon & Krzysztof Pełech – gitara)
Pełech & Horna – (Krzysztof Pełech – gitara & Robert Horna – gitara)
Duo Guitarinet – (Jan Jakub Bokun – klarnet & Krzysztof Pełech – gitara)

 

Repertuar

SOLO

Repertuar solowy obejmuje kompozycje różnych epok – muzyka hiszpańska, latynoamerykańska, polska a także barokowa. 

W programie recitalu znajdują się kompozycje m.in.  Jana Sebastiana Bacha, Domenico Scarlattiego, Mauro Giulianiego, Francisco Tarregi, Fernando Sora, Manuela Marii Ponce’a, Isaaca Albeniza, Rolanda Dyensa, Aleksandra Tansmana, Leo Brouwera a także utwory pochodzące z Ameryki Południowej (Astor Piazzolla, Jorge Morel, Jorge Cardoso, Carlos Guastavino, Sergio Assad, Jaime Zenamon, Sebastiao Tapajos, Ulisses Rocha).

 

Przykładowy program recitalu:

– Danza e-minor, Danza Brasilera, Choro, Francesca’s Waltz – Jorge Morel
– Asturias – Isaac Albeniz
– Recuerdos de la Alhambra – Francisco Tarrega
– Fantazja na tematy z Traviaty Verdiego – Francisco Tarrega
– Mazurek – Aleksander Tansman

——————————————————————–

– Ist Lute Suite e-moll – Johann Sebastian Bach
– Danza del Altiplano – Leo Brouwer
– Vals Venezolano, Vals Peruano, Tema Negro – Jorge Cardoso
– Teu Sorriso – Ulisses Rocha
– Tango en Skai – Roland Dyens

Z ORKIESTRĄ

– Concierto de Aranjuez – Joaquin Rodrigo – 25 min.
– Koncert na gitarę i małą orkiestrę – Heitor Villa-Lobos – 25 min.
– Koncert A-dur Op.30 – Mauro Giuliani – 25 min.
– Koncert na gitarę i smyczki – Robert Kurdybacha – 16 min.
– Las Presencias Nr 6 Jeromita Linares – Carlos Guastavino – 12 min.
– Fantasia de la Danza – Jorge Morel – 20 min.
– Concierto Rapsodico – Jorge Morel – 25 min.
– Rapsodia del Sur – Jorge Morel – 16 min.
– Romance Criollo – Jorge Morel – 8 min.
– Fantasia Latina – Jorge Morel – 25 min.
– Concietro Antico – Richard Harvey – 30 min.
– „Bittersweet” – Koncert na gitarę i orkiestrę – Daniel Nosewicz – 30 min.
– Pieśni dla przyjaciela – Czesław Grabowski – 18 min.
– L’Chayim – Michael White – 17 min.
– Tango en Skai – Roland Dyens – 3 min.

– Concerto in C-dur RV 425 – Antonio Vivaldi – 10 min.
– Concierto in D-dur RV 93 – Antonio Vivaldi 10 min.
– Concierto in G-dur – Antonio Vivaldi – 12 min.
– Concierto in C-dur – Johann Krebs – 15 min.

– Concerto Madrigal – Joaquin Rodrigo – 30 min.

– Suita Indiana – Jorge Cardoso – 20 min.

– „To a New World” – Symphonia Concertante for guitar, oud and orchestra – Hisham Gabr – 30 min.

– „Chamego” – Koncert podwójny na skrzypce i gitarę – Jaime Zenamon – 30 min.

 

MAZURTANGO

Nie, Chopin nie napisał żadnego tanga, a Buenos Aires nie jest też stolicą Polski! Istnieje jednak coś, co łączy muzykę tych dwóch geograficznie tak bardzo oddalonych od siebie krajów. Polskie mazurki i argentyńskie tanga mają podobne charaktery. Są one pełne uczucia i tęsknoty, melancholii i namiętności, czasem romantyczne i wzruszające, a czasem banalne, radosne i pełne wigoru, nierzadko dramatyczne lub nawet tragiczne: muzyka płynąca z głębi duszy i odzwierciedlająca ludzkie losy.

Gitara i bajan (rosyjska odmiana akordeonu koncertowego z manuałem melodycznym w lewej ręce) to dwa instrumenty, które wywodzą się bezpośrednio z muzyki ludowej. Są to też dwa bardzo intymne instrumenty, które trzyma się na kolanach i tuli w ramionach. Wydają się być one szczególnie kompetentne, jeśli chodzi o muzykę, która tak jak w przypadku Chopina i Piazzolli nazywana bywa „poezją uczuć”, a której korzenie znajdują się w folklorze. Gitara i bajan znajdują coraz szersze zastosowanie nie tylko w tzw. muzyce świata, lecz również w muzyce współczesnej oraz w jazzie. Nadzwyczaj szerokie spektrum dynamiczne obu instrumentów, ich wirtuozowski potencjał, jak również niezwykłe bogactwo środków wyrazu sprawiają, że duet ten jest tak interesujący i wszechstronny – Piotr Rangno

Claudsky Duo

Claudsky Duo, czyli niemiecko-polski duet Sebastiana Reimanna i Krzysztofa Pełecha istnieje już od 6 lat. Gitarzysta z Wrocławia i  wirtuoz skrzypiec z Kolonii nie często mają okazję ze sobą występować. Jednak, kiedy już spotykają się na scenie, publiczność może sie spodziewać tanecznych lub pełnych melancholii, ale zawsze nasyconych głębokimi emocjami brzmień. Jest to zasługa charyzmatycznych muzyków, którzy doskonale potrafią budować prawdziwą dramaturgię.

 

 

Sebastian Reimann to niemiecki wirtuoz skrzypiec, absolwent Musikhochschule w Kolonii w klasie prof. Ozim i prof. Peters. Jeszcze w latach 90-tych Reimann wystepował głównie jako członek orkiestr – Robert Schumann Orchester Dusseldorf, Heidelberger Sinfoniker i Philharmonisches Orchester Dortmund. Obecnie skrzypek występuje w zespołach reprezentujących tango argentyńskie, gypsy jazz i muzykę klezmerską. W Polsce znany jest natomiast, jako członek znakomitego zespołu Joscho Stephan Quartett.

Pełech & Horna Duo

 

Krzysztof Pełech & Robert Horna Duo to kombinacja oryginalnych aranżacji w stylu samby, bossa-nowy, tanga oraz improwizowanych smooth-jazzowych klimatów. To bogactwo pięknych melodii, harmonii i rytmu. W programie zespołu znajdują się między innymi znane kompozycje Pata Metheny’ego, Ralpha Townera, Keitha Jarretta, Astora Piazzolli, Stanleya Myersa, Isaaca Albeniza, Francisco Tarregi a także oryginalne aranżacje utworów Celso Machado i Azizy Mustafy Zadeh.

 

Robert Horna jest laureatem wielu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów gitarowych.  Aktywnie koncertuje w Polsce, Szwajcarii, Rumunii, Mołdawii, Niemczech, Belgii, Holandii oraz w Ameryce Południowej. Gości z recitalami na wielu prestiżowych festiwalach muzycznych w Polsce i za granicą, podczas których regularnie jest zapraszany do prowadzenia lekcji mistrzowskich. Robert Horna jest artystą wszechstronnym – występuje w zespołach kameralnych, na koncertach z towarzyszeniem orkiestr i w ramach solowych recitali. Gitarzysta jest również autorem trzech solowych płyt wydanych nakładem CD Accord Music Edition.

 

W programie koncertu znajdują się m.in:

Samba lanco
Bolinhas de Quiejo
Sambinha  – Celso Machało
You – Pat Metheny (arr. Robert Horna)
Fis – Aziza Mustafa Zadeh (arr. Robert Horna)
If – Ralph Towner (arr. Robert Horna)
Cavatina – Stanley Myers
Libertango – Astor Piazzolla

 

 

Duo Guitarinet

Duo Guitarinet to zespół nagrodzony w 2007 roku prestiżową Wrocławską Nagrodą Muzyczną za album Impresiones Argentinas. Duo założyło dwóch utytułowanych muzyków z Wrocławia – gitarzysta Krzysztof Pełech i klarnecista Jan Jakub Bokun. Od entuzjastycznie przyjętego debiutu w Teatrze Polskim we Wrocławiu duo wystąpiło z koncertami na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce (m.in. w radiowym studio im. Agnieszki Osieckiej), Austrii, Argentynie, Czechach, Chile, Słowacji, Serbii, Bułgarii, Hiszpanii, Holandii, Niemczech, Szwecji, we Francji, Włoszech oraz na Litwie i na Węgrzech. Zespół ma też na swoim koncie 3 albumy płytowe. W repertuarze zespołu znajduje się głównie muzyka kompozytorów latynoamerykańskich, takich jak Astor Piazzolla, Radames Gnattali, Egberto Gismonti i Sergio Assad. Nowe utwory, specjalnie dla wrocławskich muzyków, napisali Pavel Smutny, Boris Gaquere, Jaime Zenamon Steven Lacoste, Marek Pasieczny oraz kilku innych kompozytorów młodego pokolenia.

 

Duo Guitarinet wykonuje również Koncert Podwójny na gitarę, bandoneon (opr. na klarnet) i orkiestrę smyczkową Astora Piazzolli. Koncert ten, napisany w 1985 roku na krótko przed śmiercią kompozytora, uważany jest przez wielu za najlepszy utwór koncertowy króla tanga. Debiutancki album płytowy zespołu, nagrany dla firmy Dux, pozyskał znakomite recenzje w światowej prasie muzycznej oraz został nominowany do nagrody Fryderyk 2000. Drugi album płytowy przygotowany z myślą o dziesięcioleciu zespołu ukazał się jesienią 2006 roku. Znalazły się na nim m.in. Winter´s Tale Marka Pasiecznego, Luz y Sombra Jaime Zenamona oraz kilka innych nowych kompozycji – fonograficznych premier. Na krążku pojawiło się również kilka nagrań „live”, pochodzących z festiwali na których zespół ostatnio występował . Ostatni krążek, zatytułowany Impresiones Argentinas, prezentujący dzieła Astora Piazzolli, Carlosa Guastavino, Jorge Morela oraz Rolanda Dyensa zarejestrowany został w Czechach z towarzyszeniem orkiestry kameralnej Camerata Moravia.

VIDEO